?>
دنياي ديجيتال ماركتينگ | ||
|
در سال 2018 چه فاكتورهايي در سئو سايت مهم هستند؟ آيا مي دانيد گوگل به چه فاكتورهايي براي رتبه بندي سايت ها در نتايج جست و جو اهميت مي دهد؟ فاكتورهاي زيادي وجود دارند كه هر كدام از آن ها اهميت بالايي در سئو دارند ولي خيلي از سئو كارها به آن ها اهميت نمي دهند. فاكتورهاي زيادي در سئو وجود دارند كه البته با اهميت هم هستند ولي هر چه مي گذرد الگوريتم هاي جديدي از سوي گوگل معرفي و آپديت مي شوند كه يك سري از فاكتورها را مهم تر از بقيه مي كنند. مثلا همانطور كه مي دانيد هر چه مي گذرد اهميت محتوا در سئو تاثير بالايي پيدا مي كند. و طبق گفته خيلي از متخصصين سئو، محتوا حرف اول و آخر را در سئو مي زند. در اين مقاله هم قرار نيست شما با تمام فاكتورهاي تاثير گذار در سئو آشنا شويد. فقط فاكتورهايي كه تاثير بالايي در سئو سال 2018 دارند معرفي مي شوند. فاكتورهايي كه در اين مقاله قصد دارم به آن ها بپردازم را سايت SEMRush قبلا معرفي كرده است و من قصد دارم نگاه اجمالي به اين فاكتورهاي مهم و تاثير گذار در سئو داشته باشم. پس اگر مي خواهيد سايت خود را در سال جديد به صورت حرفه اي سئو كنيد و از كورس رقابت با رقباي خود عقب نمانيد تا انتهاي اين مقاله همراه من باشيد.
سايت خود را در سال 97 چگونه سئو كنيم؟ (مهمترين فاكتورها)همانطور كه قبلا اشاره كردم در اين مقاله قصد دارم عوامل رتبه بندي كه سايت SEMrush آن ها را در اي بوك Ranking Factors 2.0 عنوان كرده است را بررسي كنم. عفيلتري هم كه در پايين ملاحظه مي كنيد گوياي همه چيز است. مهمترين فاكتورها در رتبه بندي سايت ها در نتايج جست و جو را مشاهده مي كنيد.
فاكتورهاي مهم تعامل با كاربربازديد كننده مستقيمهمانطور كه در تصوير بالا مشاهده مي كنيد مهمترين فاكتور بازديد كننده مستقيم است. گوگل به راحتي مي تواند متوجه اين شود كه بازديد هاي يك سايت از كجا و از چه طريقي ايجاد مي شود. بازديد مستقيم يعني افرادي كه در مرورگر خود مستقيما آدرس سايت مورد نظر را تايپ مي كنند و وارد آن مي شوند. بدون اينكه روي لينكي كليك كنند و يا اينكه از لينك ارجاعي استفاده كنند. پس گوگل بيشتر روي قدرت برند اهميت مي دهد. همانطور كه مي دانيد بازديد مستقيم هم بيشتر به قدرت برند مربوط مي شود. سايت ها و برندهاي معروفي كه بيشتر در ذهن مخاطبان باقي مي مانند شانس اين را دارند تا بازديد مستقيم شان بالا برود. پس سعي كنيد روي قدرت برند و برندسازي تان كار كنيد تا آدرس سايت تان در ذهن افراد بيشتري بماند. البته يك ترفند خوب اين است كه از طريق تلگرام هم مي توانيد كاربرانتان را به سايت خود ارجاع دهيد طوري كه بازديد مستقيم به حساب آيد. چون گوگل بازديد هايي كه از تلگرام به سايتي ارجاع داده مي شود را بازديد مستقيم مي داند. اين مقاله را هم بخوانيد : آيا فاكتورهاي مهم سئو در سال 2017 را مي دانيد؟
مدت زمان حضور در سايتدومين فاكتور مهمي كه سايت SEMRush در گزارش خود ارائه كرده است مدت زمان حضور كاربران در سايت است. هر چقدر مدت زمان حضور كاربران در سايت شما بيشتر باشد گوگل متوجه خوب بودن سايت شما نسبت به ديگر رقبايتان مي شود. گوگل اين خوب بودن را با ميزان محتواي با كيفيت شما تشخيص مي دهد. پس ميزان مدت زمان حضور كاربران در سايت شما رابطه مستقيمي با محتواي سايت شما خواهد داشت. هر سايتي محتواي كامل تري ارائه دهد شانس بيشتري دارد تا كاربران را بيشتر در سايت خود نگه دارد. اين مورد را قبلا در معرفي و بررسي الگوريتم RankBrain گوگل توضيح داده ام. همانطور كه قبلا اشاره كردم محتواست كه حرف اول را مي زند. هر چه كه مي گذرد گوگل هم به كيفيت محتوا اهميت مي دهد. فاكتورهاي بعدي هم كه قصد دارم به آن ها بپردازم نيز رابطه مستقيم به محتواي سايت دارند.
تعداد صفحات ديده شده در هر بازديديكي ديگر از مهمترين فاكتورهايي كه در رتبه بندي نتايج جست و جو تاثير گذار مي باشد تعداد صفحات ديده شده توسط هر كاربر در هر بازديد است. منظور از session هر بازديد است. يعني هر كاربري كه هر بار به سايت مورد نظر وارد شد مهم است كه چه تعداد صفحه را ديده است. براي گوگل اهميت دارد كه كاربران سايت شما چه ميزان با محتواي سايت شما تعامل دارند. آيا يك مقاله را مي خوانند و بعد سايت شما را ترك مي كنند يا اينكه ديگر محتويات سايت شما هم برايشان جذاب است. اين فاكتور هم با كيفيت محتواي سايت رابطه مستقيم خواهد داشت. هر چه كيفيت محتواي سايت مورد نظر بالا باشد كاربران بيشتري حاضر هستند از ديگر مطالب سايت هم ديدن كنند. از هر راهي كه به ذهنتان رسيد استفاده كنيد تا بتوانيد كاربران بيشتري را به ديگر صفحات سايت خود ارجاع دهيد. استفاده از پيشنهاد هاي ويژه در صفحه يا پيشنهاد خواندن مقالات مرتبط با عناوين جذاب راه هايي است كه قبلا هم در موردش صحبت كرده ام.
نرخ پرشنرخ پرش هم فاكتور مهمي است كه رابطه مستقيم با 2 فاكتوري دارد كه عنوان شان كردم. اگر مدت زمان حضور كاربران در سايت شما بالا باشد نرخ پرشي هم وجود نخواهد داشت. يا اگر هر كاربري وارد صفحه ديگري از سايت شما شود و از همان صفحه بلافاصله از سايت شما خارج نشود ميزان نرخ پرش سايت شما كاهش پيدا مي كند و اين خيلي خوب است. تمام فاكتورهايي كه مربوط به تعامل با كاربر است رابطه مستقيم با محتوا دارند. هر چه ميزان كيفيت محتواي سايت مورد نظر بالا باشد مسلما روي بهبود اين فاكتورها نيز تاثير دارد. از طرفي هر چقدر محتواي سايت مورد نظر ضعيف باشد مستقيما روي اين 3 فاكتور تاثير مي گذارد و باعث افت اين فاكتورها در سئو مي شود. پيشنهاد مي كنم مقاله چگونه بانس ريت سايتمان را بهبود دهيم؟ را بخوانيد.
فاكتورهاي مربوط به بك لينكهمانطور كه در تصوير مشاهده كرديد كل بك لينك هاي گرفته شده از دامين هاي مجزا، كل بك لينك ها، كل بك لينك ها با آي پي هاي مجزا و كل بك لينك هاي فالو در رتبه بندي نتايج جست و جو مساوي هستند.
بك لينك هاي گرفته شده از دامين هاي مجزاكل دامين هاي ارجاع به معني اين است كه بك لينك هايي كه از دامين هاي مجزا دريافت شده باشند اهميت بالاتري نسبت به بك لينك هايي دارند كه از يك دامين گرفته شده باشند. به عنوان مثال اگر مثلا 50 تا بك لينك از 50 تا سايت مجزا گرفته باشيد ارزش بالاتري نبست به 50 بك لينكي دارد كه فقط از يك سايت با يك دامين مجزا گرفته ايد.
تعداد كل بك لينك هاكل بك لينك هاي سايت هم فاكتور مهمي است كه گوگل به آن در رتبه بندي سايت ها در نتايج جست و جو اهميت مي دهد. ميزان كلي بك لينك هاي يك سايت چه فالو باشد چه نوفالو باشد چه با كيفيت باشد و چه بي كيفيت باشد در افزايش اعتبار سايت نزد گوگل تاثير گذار است. هرچه ميزان بك لينك هاي يك سايت بالا باشد روي قدرت سايت تاثير مستقيم دارد. ميزان كل بك لينك هاي سايت روي دامين آتوريتي سايت تاثير مثبت مي گذارد.
كل بك لينك ها با آي پي هاي مجزاآي پي سايت هايي كه از آن ها بك لينك گرفته شده اند هم اهميت بالايي دارد. هر چه ميزان آي پي هاي سايت هايي كه بك لينك ها از آن ها گرفته شده است متفاوت تر باشد در رتبه بندي نتايج جست و جو تاثير بيشتري مي گذارند. به عنوان مثال اگر از 100 سايت با آيپي يفيلتران بك لينك دريافت كنيد تاثير كمتري دارد از اينكه از 10 سايت با آي پي هاي مجزا بك لينك دريافت كنيد. ممكن است سايت ها روي يك سرور قرار داشته باشند و به همين دليل تاثير بك لينك هاي ساخته شده براي سايت شما اهميت پايين تري پيدا مي كنند. به خاطر همين هم متخصصين سئو و سئو كارهاي حرفه اي تاكيد بر اين دارند كه مثلا در هر سيستم وبلاگ دهي فقط يك وبلاگ بسازيد و در آن فعاليت كنيد.
كل بك لينك هاي فالوهمانطور كه ملاحظه كرديد ميزان بك لينك هاي فالو هم اهميت بالايي در سئو دارند و به نظر من يكي از فاكتورهاي مهم در بك لينك ها تعداد بك لينك هاي فالو است. البته اين به اين معني نيست كه بك لينك هاي نوفالو ارزشي ندارند ولي هميشه گفته شده است كه بك لينك هاي فالو تاثير بيشتري در سئو دارند. بك لينك هاي نو فالو هم بايد به ميزان كافي براي سايت مورد نظر ساخته شود هر چند كه شايد در بعضي از مواقع تاثير چنداني نداشته باشند ولي به صورت غير مستقيم هميشه تاثير گذار هستند. پيشنهاد مي كنم مقاله چگونه بك لينك هاي با كيفيت براي سايتمان بسازيم؟ را بخوانيد. نكته بسيار مهمي كه در بك لينك ها بايد بدانيد اين است كه گوگل به راحتي متوجه لينك هايي مي شود كه به منظور دستكاري در افزايش رتبه در نتايج جست و جو ساخته شده اند. پس سعي نكنيد به صورت دستي و خيلي نا متعارف اقدام به ساخت بك لينك براي دريافت رتبه بهتر كنيد. به هيچ وجه لينك نخريد و تبادل لينك هم با سايت هاي ديگر انجام ندهيد. لينك هايي كه دو طرفه هستند يعني لينك سايت شما در سايت ديگر وجود دارد و شما هم آن سايت ديگر را لينك كرده ايد فايده اي براي شما نخواهد داشت. سعي كنيد بك لينك هاي سايت خود را به صورت كاملا طبيعي بسازيد چون در غير اين صورت مطمئن باشيد گوگل متوجه آن مي شود كه شما براي گرفتن رتبه بهتر بك لينك ساخته ايد و شك نكنيد در آينده سايت شما را جريمه خواهد كرد.
طول محتواطول محتوا نيز يكي از فاكتورهايي است كه در ميانه جدول رتبه بندي كه سايت SEMRush ارائه داده است مشاهده مي شود. طول محتوا نيز رابطه مستقيمي با فاكتورهاي تعامل با كاربر دارد. هرچه طول محتواي شما بيشتر باشد مسلما محتواي شما كامل تر بوده و شانس بيشتري در ديده شدن و خوانده شدن دارد. اما اين به اين معني نيست كه مقالات سايت خود را بدون هيچ هدفي طولاني كنيد و به اصطلاح كش بديد. نه اصلا منظور اين نيست. منظور اين است كه محتواهايي كه طولاني تر هستند احتمال اينكه از ديد گوگل كامل تر محسوب شوند وجود دارد. سعي كنيد مقالات سايت خود را جامع و كامل بنويسيد. حداقل كامل تر از رقبا.
امنيت وب سايت (پروتكل HTTPS)امنيت وب سايت هم چيزي است كه گوگل بهش اهميت مي دهد و يكي از فاكتورهاي مهم در سئو مي باشد. اما اينطور نيست كه سايت هايي كه مجهز به پروتكل HTTPS هستند رتبه بالاتري نسبت به سايت هايي كه فاقد اين پروتكل امن هستند دارند. اگر مي خواهيد سايت خود را به پروتكل HTTPS تجهيز كنيد پيشنهاد من اين است كه از شركت معتبري آن را تهيه كنيد و سعي كنيد از گواهينامه هاي ارزان قيمت و بي كيفيت استفاده نكنيد. چرا كه سودي كه براي شما نخواهد داشت هيچ بلكه ضرر هم براي سايت شما دارد.
اهميت كلمه كليديهمانطور كه مي بينيد كلمه كليدي ديگر تاثير بالايي ندارد و مي توان گفت جز فاكتورهايي است كه نسبت به ديگر فاكتورها اهميت كمتري دارد. ولي اين به اين معني نيست كه كلمه كليدي به فراموشي سپرده شده است. ميزان كلمات كليدي در متن، متا، عنوان و انكر ها به يك اندازه ارزش دارند. شايد گوگل فكر مي كند چنين كاري يعني اضافه كردن كلمه كليدي به موارد ذكر شده كار ساده اي باشد و خيلي از سايت ها از اين روش ها قصد دارند در جهت دريافت رتبه بهتر در نتايج جست و جو استفاده كنند. مهمترين فاكتور در اين است كه كاربر از محتواي مورد نظر رضايت داشته باشد. وگرنه دستكاري كردن الكي محتوا با كلمات كليدي كار سختي نيست و هر فيلتري مي تواند با كمي خلاقيت اين كار را انجام دهد. اما باز هم مي گويم هنوز هم كلمات كليدي مهم هستند و چيزهايي كه در وب خارجي وجود دارند با وب فارسي متفاوت است. منظور اين است كه بعضي از فاكتورهاي سئو كه در وب خارجي تاثير كمتري دارند هنوز هم در وب فارسي تاثير گذار هستند. پيشنهاد ويژه هميار وب : 20 نكته ارزشمند در سئو سايت
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۳۳:۲۰ ] [ حسن ]
|
|
[قالب وبلاگ : لیمو بلاگ] [Weblog Themes By : limoblog.ir] |